Pasy klinowe

     Oferta „Agromex” Sp.z o.o. zawiera wiele grup pasów klinowych znajdujących zastosowanie w napędach przemysłowych, rolniczych, motoryzacyjnych i innych. W standardowej ofercie znajdują się pasy:

  • wąskie
  • klasyczne
  • zespolone
  • szerokoprofilowe
  • dwustronnego działania
  • płaskie pasy napędowe
  • uzębione

     Na życzenie klientów produkujemy pasy klinowe nietypowe o wymiarach i własnościach uzgodnionych indywidualnie.


     Produkcja pasów klinowych oparta na systemie zarządzania jakością ISO serii 9000oraz ISO/TS 16949 zapewnia uzyskanie doskonałego produktu spełniającego bez zastrzeżeń swoją rolę i oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.


     Aby nasz produkt mógł byc szybko dostarczony do Państwa dysponujemy własnym transportem oraz ścisle współpracujemy z profesjonalnymi firmami spedycyjnymi. Zamówiony towar dotrze w 24 godziny w każdy zakątek Polski.

Pasy klinowe SuperTechnik:

     Pasy klinowe SuperTechnik produkowane są pod ścisłym nadzorem i z zastosowaniem osiągnięć najnowszej technologii. Wzmocnienie odpornych na obciążenia uderzeniowe kordów połączonych specjalną mieszanką gumy i osłonięte specjalna powłoką dla uzyskania maksymalnej  żywotności i płynnego biegu napędu.

 

Budowa pasa SuperTechnik:

A. Powłoka (owijka) – skośnie cięty materiał powłoki jest impregnowany specjalna guma dla ochrony wewnętrznej części paska i zapewnia odporność na ścieranie boków paska.
B. Cięgno – kordy znoszące obciążenia są z twardego poliestru/aramidu.Zostały specjalnie obrobione, aby zahartować kordy do punktu wysokiej wytrzymałości , małej rozciągliwości i zwiększonej odporności na siły gnące.
C. Odcinek kompresji wierzchniej (nakładka gumowa) - specjalna mieszanka gumy zastosowana w tym odcinku jest tak złożona, aby wytrzymywać nagłe obciążenia uderzeniowe oraz łatwo utrzymać pasek elastycznym, gdy pokonuje koła pasowe.
D. Warstwa izolacyjna – nadaje pasowi zwiększoną odporność na rozciąganie i ściskanie poprzez lepsze wiązanie pomiędzy kordami oraz nakładką i rdzeniem gumowym.
E. Spodni odcinek kompresji (rdzeń gumowy) – ta warstwa utrzymuje poprzeczny odcinek paska i jest tak skomponowana aby wytrzymywać zmęczeniie sprężające i temperaturowe przez dłuższy okres eksploatacji.


     Nowoczesne uzębione pasy klinowe GoldTechnik szerokiego zastosowania.

     Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii paski uzębione przewyższają swoimi osiągami zwykłe pasy klinowe. A ich eksploatacja jest dłuższa w czasie i bardziej ekonomiczna.

     Obecne zastosowania pasków klinowych wymagają od nich podwyższonej wytrzymałości i dłuższego czasu eksploatacji. Przy jednoczesnym zmniejszaniu wymiarów kół pasowych i zwiększaniu sie prędkości ich obrotów oraz rosnącej temperatury zamkniętego środowiska pracy( jak np: w przypadku kompresorów samochodowych klimatyzacji) tylko paski uzębione oferują odpowiednią odporność i żywotność.


1. wierzchnia powłoka z gumowanego materiału

2. specjalna mieszanka gumy

3. poliester

4. mieszanka izolacyjna

5. kompresyjna mieszanka gumowa

   

     Uzębione paski klinowe swoją zwiekszoną wytrzymałość uzyskują dzięki takim wyjątkowym właściwościom, jak:

  • znakomitej odporności na ścieranie ścianek bocznych
  • znakomitej odporności na naprężenia zginając
  • znakomitej odporności na olej i temperaturę
  • nie wytwarzają elektryczności statycznej
  • nie wytwarzają nadmiernego hałasu podczas pracy.

    

     Takie charakterystyki mozliwe są do osiągnięcia dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i materiałów użytych do produkcji naszych pasków uzębionych.


     Uzębione paski klinowe charakteryzuje ponadto

1. Lepsza elastyczność, dzięki ząbkowanemu kształtowi dającemu lepsze rozproszenie enrgii
2. Wysoki wskaźnik przenoszonej mocy
3. Wysoka wytrzymałość cieplna oraz jednorodność w całym kształcie

     Ze względu na swoje bezkonkurencyjne właściwości paski uzębione mają prawie nieograniczone możliwości zastosowania, np: w samochodach osobowych , dostawczych i ciężarowych, traktorach, kombajnach i maszynach rolniczych, a także w maszynach i urządzeniach przemysłowych o napędach wysokich prędkości.

Instrukcje właściwego stosowania pasków klinowych:


Zestrojenie

     Po zainstalowaniu pasków należy sprawdzić, czy koła są zestrojone. Zaniedbanie tego elementu zredukuje napęd i skróci żywotnośc paska klinowego. Schematy pokazują niektóre typowe błędy w zestrojeniu.

  • Napęd musi być wyposażony  w paski właściwego typu i rozmiaru, jak i właściwy numer paska – niezbędne do przenoszenia projektowanej mocy. Przekroje poprzeczne paska i rowki koła pasowego muszą do siebie pasować.
  • Koła pasowe musza pozostawać w doskonałym zestrojeniu, a rowki wolne od rdzy, brudu i zadziorów. Jednocześnie będą się rozciągać o ok. 0,5- 1,0 % od nominalnej długości. Po ponownym naciągnięciu naprężenie paska musi być sprawdzane okresowo, ponieważ poślizg spowodowany przez brak luzu szybko zniszczy paski.
  • Strzeż paski przed olejem, smarem itp.
  • Nie stosować profilowania paska.
  • Normalne paski klinowe znoszą temperaturę do 70C. Praca powyżej tego poziomu może skrócić żywotność paska.

  • Przeciążenie paska jest pewnym znakiem wadliwej konstrukcji napędu. Nie próbuj powiększać transmisji mocy przez stosowanie większego napięcia paska. To tylko spowoduje pęknięcie paska i prawdopodobnie uszkodzi łożysko wałka.

  • W przypadku wymiany musi być wymieniony cały zestaw zamiast prób dopasowywania nowego paska.

Przechowywanie: Paski klinowe powinny być przechowywane w pomieszczeniach magazynowych. Należy unikać kontaktu z gorącymi rurami i bezpośrednim nasłonecznieniem. Gdzie to możliwe, obchodzić się z nimi luźno w pojedyńczych lub potrójnych zwojach. Zawsze unikać wiązania ich ciasno z pomocą sprężyny.

Instalacja: Podczas składania napędu silnik powinien być poruszany w stronę jednostki napędowej tak, aby pasek mógł być umocowany w swoim rowku ręcznie. Pasek nie powinie byc siłą zakładany na koło z pomocą śrubowych kół napędzających, klinów, łomów lub innego typu narzędzi. Gdy pasek jest umieszczony w rowku koła, silnik powinien być poruszany w odwrotną stronę , od jednostki napędowej, dla uzyskania właściwego naprężenia paska.

Metoda kontroli naciągu pasa przez pomiar obrotów.
Przy pomocy tej metody kontroluje się naciąg pasów przez obliczenie poślizgu pasów na kole pasowym. Liczy się obroty koła czynnego (napędowego) i biernego (napędzanego) podczas biegu jałowego i pod obciążeniem, a następnie oblicza się poślizg wg wzoru:


 

 

gdzie:

s- poślizg [ %]

ncj – obroty koła czynnego w biegu jałowym[obr/min]

nbj – obroty koła biernego w biegu jałowym[obr/min]

nco – obroty koła czynnego pod obciążeniem[obr/min]

nbo – obroty koła biernego pod obciążeniem [obr/min]


Przy obciążeniu nominalnym poślizg nie powinien przekroczyć 1%. Niedopuszczalny jest mały naciąg lub dłuższe przeciążenie z poślizgiem ponad 2%, gdyż to ujemnie wpływa na żywotność pasów.


Dane techniczne

Odcinkowe rozmiary i wymiary (w mm)

TABELA 1

 

Przekrój

Szerokość

górna

Grubość

Skala

podziałki

Różnice w długościach

Najmniejsze koło pasowe

Kąt

Wew-skut

Skut-zew

Wew-zew

Średnica

Głębokość

rowka

Kąt

rowka

40

SPZ

9,6

8,0

380-3550

37

13

50

53

11,0

380,5

40

SPA

12,5

10,0

760-4600

45

18

63

90

12,8

380,5

40

SPB

16,0

13,0

1260-8000

60

28

88

140

17,5

380,5

40

SPC

22,0

18,0

2000-9500

83

30

113

224

23,8

380,5

40

A

13,0

8,0

380-8500

36

14

50

75

11,0

380,5

40

B

17,0

11,0

450-1400

43

26

69

125

14,0

380,5

40

C

22,0

14,0

925-1400

56

32

88

200

18,5

380,5

40

D

32,0

19,0

1120-15180

79

40

119

355

26,0

380,5

40

E

38,0

23,0

3550-17780

82

63

145

460

80,0

380,5

40

O/Z/M

10,0

6,0

350-3600

22

16

38

60

8,5

380,5

40

SP20

20,0

12,5

1500-6000

60

28

88

160

15,0

380,5

40

Sp25

25,0

16,0

1600-12000

65

35

100

225

20,0

380,5

40

3V

9,7

8,0

380-3500

37

13

50

83

10,5

380,5

40

5V

16,0

13,5

1960-12000

60

25

85

140

17,5

380,5

40

8V

25,4

23,0

1750-12500

92

53

145

250

28,0

380,5

40

 

Dla kombajnów – paski o różnych prędkościach

Przekrój

55

50

45

40

40

38

36

32

28

25

Górna szerokość

55

50

45

40

40

38

36

32

28

26

Grubość

22

22

20

20

13

18

11

15

13

13

Kąt

30

30

30

30

30

30

30

30

30

30

Długość

1600

4100

1800

4000

1750

4000

1100-4000

1700

4000

2400-5500

Wew-skut

90

90

81

81

53

73

56

61

53

53

Skut-zew

48

48

44

44

29

40

32

33

29

29

Wew-zew

138

138

125

125

82

113

88

94

82

82

Koło pasowe

v.s.

v.s.

v.s.

v.s.

v.s.

v.s.

v.s.

V350mm

dia

v.s.

v.s.


 

Przekrój

Siła (N)

Odchylenie

0,115 na mm długości

SPZ

57-95

10-1,5


100-140

1,5-2,,5

SPA

100-132

1,5-2,,5


140-200

1,5-2,,5

SPB

160-224

1,5-2,,5


238-315

1,5-2,,5

SPC

224-355

1,5-2,,5


375-560

1,5-2,,5

A

80-140

1,5-2,,5

B

125-200

1,5-2,,5

C

200-400

1,5-2,,5

D

355-500

1,5-2,,5

E

500-900

1,5-2,,5

 

Zalecenia dla konstrukcji napędu

Formuła konstrukcji

(1)

 


(2) Wartość podziałki paska, gdzie C - odległość osi kół

(3) Odległość osi kół

C=A+

( w przypadku, gdy odległość osi nie jest określona należy zastosować wzór

, gdzie A = L / 4       0,3925(D+d),


(4) Prędkość paska/prędkość obwodowa 

m/sek

(Normalnie nie powinna przekraczać 30 m/sek)


Wybór

  1. SF(ang. service factor)-współczynnik uwzględniający warunki pracy i zużywanie się części. Skonsultuj tabelę SF i dopbierz pasujący współczynnik. W przypadku napędu o rosnącej prędkości, to dodatkowe czynniki do tych z tabeli.

  2. DP( ang. design power)Zaprojektowana moc; Przemnóż normalną siłę pracy (RP-running power) przez (SF).

 

DP=RPSF


(c)Wybór przekroju poprzecznego paska-skonsultuj tabelę przekrojów poprzecznych i wybierz przekrój poprzeczny paska na podstawie (DP) i ilości obrotów na minutę najszybszego wałka (wykres tabelaryczny).


(d)Wybór koła pasowego- wybierz odpowiednią kombinację koła pasowego, która powinna dać właściwy współczynnik prędkości (koło pasowe nie powinnobyć poniżej zalecanego minimum - Tabela 1)


(e)Pasek o podstawowej mocy- ustal ocenianą moc (P) z wykresu wskaźników mocy.


(f) Poprawiony wskaźnik mocy (CP) = ( P+przyrost wskaźnika prędkości ) współczynnik paska (LF) łuk czynnika kontaktowego (CF). Skonsultuj tabele 2 i 3.


(g)Wymagany numer paska N=DP/CP


(SF)-współczynniki uwzględniające warunki pracy i zużywanie się części

Napędy o rosnącej prędkości-

przemnożyć SF przez SR

Typ źródła napędu

Czynnik SR

SR od 1.00 do 1.24-NII

SR od 1.25 do 1.74-1.06

SR od 1.75 do 2.48-1.11

SR od 2.50 do 3.49-1.18

SR 3.50 i więcej -1.25

Łagodny start

Silnik elektryczny

Bocznikowy

Silniki z 4 lub więcej cylindrami

Wszystkie typy silników

z łagodnymi starterami

Sprzęgło odśrodkowe

Sprzęgło hydrauliczne

Twardy start

Silnik elektryczny

Rozruch bezpośredni

Silnik rzędowy

Silniki z mniej niż 4

cylindrami

Typy napędzanych maszyn

Liczba roboczogodzin na dobę

0 - 10 10-16 16-24

Liczba roboczogodzin na dobę

0 – 10 10-16 16-24

O lekkim obciążeniu:

-przenośniki taśmowe, wialnie spalinowe,

dmuchawy, pompy, sprężarki, generatory,

lekkie suwnice, mieszalniki płynów.

1,0

1,1

1,2

1,2

1,2

1,3

O średnim obciążeniu:

-mieszalniki, mieszarki, sprężarki (z 3 lub więcej cylindrami),

pompy wirnikowe, przenośniki taśmowe

(niejednolite obciążenie), pralki, wały transmisyjne, maszyny drukarskie i przesiewacze.

1,1

1,2

1,3

1,3

1,3

1,4

O dużym obciążeniu:

-pompy, sprężarki, tłokowy przenośnik kubełkowy pionowy,

pompy wirnikowe, przenośniki taśmowe, młoty, mieszarki gumowe,

rozsiewacze, przesiewacze wibrujące, maszyny tekstylne.

1,2

1,3

1,4

1,4

1,5

1,6

Szczególnie duże obciążenie:

-kruszarki (stożkowe, szczękowe,rolkowe), młyny (kulowe, prętowe, rurowe).

1,3

1,4

1,5

1,5

1,7

1,8


 TABELA 2


Łuk kontaktu z mniejszym kołem
Współczynnik korygujący
0,00 180 1,00
0,05 177 0,99
0,10 174 0,99
0,15 171 0,98
0,20 169 0,97
0,25 166 0,97
0,30 163 0,06
0,35 160 0,95
0,40 157 0,94
0,45 154 0,93
0,50 151 0,93
0,55 148 0,92
0,60 145 0,91
0,65 142 0,90
0,70 139 0,89
0,75 136 0,88
0,80 133 0,87
0,85 130 0,86
0,90 127 0,85
0,95 123 0,83
1,00 120 0,82

 

Współczynnik korygujący dla mocy SPZ SPA SPB SPC V Z A B C D
0,80             630      
0,81         200     230    
0,82   800     224   700   1550 2740
0,83 630             1000    
0,84   900     250   790   1750  
0,85 710   1250         1100    
0,86   1000   2000   405 890     3130
0,87 800   1400   280     1210 1950 3330
0,88   1120   2240     990      
0,89 900   1600   315          
0,90   1250   2500   475 1100 1370 2190 3730
0,91     1800 2800         2340  
0,92 1000 1400     355 530   1560 2490 4080
0,93     2000 3150     1250      
0,94 1125 1600             2720 4620
0,95     2740 3550   625   1700 2800  
0,96 1250 1800 2500   400   1430   3080  
0,97       4000       1950   5400
0,98
1400 2000 2800 4500   700 1550   3310  
0,99             1640 2180 3520  
1,00 1600 2240 3150 5800 450 780 1750 2300   6100
1,02 1800 2500 3550 5800 500   1840 2500 4060  
1,03                   6840
1,04 2000 2800 4000 6300   920 2050 2700    
1,05       7100     2200 2850 4800 7620
1,06   3150 4500       2320      
1,07 2240     8000   1080       8410
1,08   3550 5000       2480 3200 5840  
1,09 2500   5600 9000     2570     9140
1,10   4000         2700 3620    
1,11 2800   6200 10000         6100  
1,12   4500   11200     2910     10700
1,13 3150   7100       3080 4080    
1,14       12500     3290   6860  
1,15 3550   7800         4430    
1,16             3540 4620 7600 12200
1,17                    
1,18               5000   13700
1,19               5370    
1,20               6070   15200
1,21                 8120  
1,24                 10700  

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszej firmy.

Wszelkich dodatkowych informacji na temat naszej oferty udzielą Państwu nasi handlowcy.